Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Industri og klinikere møttes under ESC-kongressen i Madrid: - Vis deres styrker, og lever raskt!

- Vi setter aldri spørsmålstegn ved kvaliteten på data fra kliniske studier i Norge og Norden, men god kvalitet alene er ikke nok. Det må også leveres raskt og effektivt.

Publisert 02.09.2025
Panelsamtale

Det sier professor Martin Cowie, Clinical Vice President, Cardiovascular & Renal, Late-stage Development CVRM i AstraZeneca.

Han var én av paneldeltakerne da representanter fra legemiddelindustri, medisinsk utstyrsindustri og hele seks norske sykehus møttes for å knytte kontakt i forbindelse med European Society for Cardiology (ESC)-konferansen i Madrid. Nettverksmøtet fant sted på et hotell i Madrid 29. august, og ble arrangert av NorTrials, Legemiddelindustrien (LMI), Melanor og Innovasjon Norge, med støtte fra den norske ambassaden.

Politisk satsing i Norge

På sitt første offisielle oppdrag som ny ambassadør til Spania, ønsket Lars Andersen velkommen, og trakk frem Norges fortrinn som vertsland for hjerte-studier.

- Norge, et land kjent for sine fantastiske naturlandskap og rike kulturelle arv, har også blitt en ledende aktør på den globale arenaen for klinisk forskning og utvikling, sa Andersen.

Andersen påpekte også at den politiske viljen til å satse på kliniske studier i Norge, og initiativene fra regjeringen, støtter opp om omfattende europeiske og nordiske tiltak i den globale konkurransen om å tiltrekke studier til regionen.

Arrangører
Ina Dahlsveen (LMI), Hilde Færevik (Innovasjon Norge), Peder L. Myhre (NorTrials Cardiovascular), Signe Fretland (NorTrials koordinerende enhet), Lars Andersen (ambassadør), Maria L. Aulie og Lieneke Fjørtoft (Innovasjon Norge).

- Vær stolte

Også Peder Myhre, leder for NorTrials senter for hjerte- og karsykdommer ved Akershus universitetssykehus (Ahus), understreket Norges gode forutsetninger for å lykkes med å få flere industristudier.

Martin Cowie sa det enkelt og greit – klinikerne må vite hva som er attraktivt for industrien med tanke på hvor de vil legge sine studier.

- Dere må bestemme hva dere vil bruke som unike salgsargumenter, og fokusere på disse. Fremhev dem, og vær stolte av det dere gjør, sa Cowie.

Peder Myhre la til at det er litt unorsk å selge seg selv, men sa at her må vi bare trå til og vise våre styrker.

- Vi har virkelig gode helsedata, vi har tillitsfulle pasienter som ønsker å delta i studier og vi har NorTrials som suksessfaktorer for å lykkes, sa Myhre.

Ansikt til ansikt-møter senker terskelen

Signe Fretland, leder for NorTrials koordinerende enhet, presenterte hva målene for NorTrials er og hva NorTrials gjør for å tiltrekke flere studier til Norge.

- Vår erfaring er at møtearenaer som dette, med ansikt-til-ansikt-introduksjoner og diskusjoner, senker terskelen for å etablere og opprettholde kontakt om nye studier og fremtidige prosjekter. Jeg har derfor en sterk oppfordring om å benytte denne muligheten til å utvide deres nasjonale og internasjonale nettverk, sa Fretland.

Deltakere

Hilde Færvik, spesialrådgiver helse og livsvitenskap, representerte Innovasjon Norge i panelsamtalen.

- Vi har en av Europas beste helsetjenester, og Innovasjon Norge jobber for å skape flere møteplasser mellom industrien og helsetjenestene. Vi kan tilby skreddersydde tjenester til selskaper og være en guide til det norske systemet, sa Færvik.

Lover å levere

Helge Røsjø, forsknings- og innovasjonsdirektør ved Ahus, sa at de tar med seg alle de gode innspillene, og spesielt poengene fra Cowie.

- Det tar tid å bygge opp infrastrukturen, men vi skal akselerere, og vi skal levere, lovet Røsjø.